La manca de presencialitat, derivada de la pandèmia de la Covid-19, ha tingut molts efectes entre l’estudiantat i ha desfet la vida universitària tal com la coneixíem. Les associacions universitàries s’han vist obligades a reformular la seva activitat o bé aturar-se, a més de tenir dificultats per assegurar el relleu i mantenir vius els Campus i Facultats.
Les associacions tenen un paper molt important en la dinamització de la universitat i en crear xarxa i comunitat entre els estudiants. Per això, des de Fem-la Pública, candidatura majoritària d’estudiants de la Universitat de Barcelona, proposem un pla de xoc per impulsar l’associacionisme estudiantil en temps de pandèmia.
Lluny de propostes abstractes i a llarg termini, l’objectiu del pla és assegurar la continuïtat immediata i la supervivència de totes les associacions d’estudiants de la UB. Ara més que mai, necessitem teixir comunitat i posar en pràctica la companyonia i la solidaritat perquè ningú quedi enrere.
MÉS DIFUSIÓ
- Impulsar un pla de difusió actiu de l’associacionisme: les xarxes socials de la Universitat de Barcelona han de fer difusió activa de les diferents activitats que es duen a terme i dels perfils de les associacions per tal que arribin a més gent.
- Reformular la web de les associacions: cal replantejar-la per tal que sigui una eina útil tant pels estudiants en general com pels seus membres. Ha de facilitar que tothom les pugui conèixer en qualsevol moment del curs.
- Dur a terme la primera Fira d’Associacions virtual de la UB: tal com han fet altres universitats, proposem la celebració d’una Fira en línia que permeti a totes les associacions visibilitzar-se i tenir espais perquè els estudiants els coneguin i puguin adreçar-s’hi.
- Celebrar reunions híbrides pels estudiants de primer i segon: aprofitant la represa de la presencialitat en els cursos de primer i segon de grau, oferir a les associacions de fer xerrades conjuntes amb aquests estudiants per Facultats o Campus. Es farien en espais amplis i amb un aforament gran (com ara les Aules Magnes) i es retransmetrien en directe pels que no hi puguin assistir, tal com s’ha fet en algunes xerrades sobre pràctiques.
MÉS RECURSOS
- Oferir material digital a les associacions: la UB ha de facilitar la digitalització de les associacions degut a la situació actual i, per tant, cal que ofereixi gratuïtament serveis de videoconferència i d’emmagatzematge virtual.
- Reformular les subvencions i oferir bestreta a les associacions: moltes associacions es troben amb el problema d’haver d’avançar diners per a les activitats i això dificulta que les puguin dur a terme. Per això, proposem que la UB avanci aquests diners un cop s’hagi aprovat la concessió de la subvenció.
- Ampliar les subvencions per a projectes de participació estudiantil: les associacions han d’afrontar una sèrie de despeses ordinàries derivades del seu funcionament, com ara les despeses de manteniment dels comptes corrents o plataformes de funcionament intern, que no cobreix aquesta subvenció. En aquest sentit, cal oferir-los ajuda econòmica per a cobrir-los i que no entorpeixin les activitats que vulguin dur a terme.
- Facilitar espai per a les associacions al Campus Virtual: les associacions han de poder crear un curs al Campus Virtual per als seus membres, amb l’objectiu que sigui un mitjà per a fomentar la participació i la interrelació.
MÉS ESPAI I RECONEIXEMENT
- Estudiar la possibilitat de reconèixer crèdits per participació activa en l’associacionisme universitari: amb l’objectiu de fomentar la participació, es poden buscar mecanismes per a reconèixer crèdits a les persones que formin part activament d’una associació, especialment per als membres dels òrgans de govern i participació d’aquestes.
- Reobrir l’Hotel d’Associacions de forma immediata: atès que comença a haver-hi activitat presencial, cal que l’Hotel d’Associacions obri immediatament i ho faci amb totes les mesures de seguretat sanitàries. En aquest sentit, es pot demanar a l’OSMA que elabori un protocol propi per a l’espai i es poden instal·lar mecanismes de ventilació per frenar els contagis.
- Garantir un espai d’emmagatzematge per a les associacions: l’Hotel d’Associacions presenta mancances pel que fa a l’espai destinat a l’emmagatzematge i, en aquest sentit, cal estudiar la possibilitat d’oferir un altre espai per a guardar-hi el material.
- Oferir la possibilitat a les associacions de disposar d’espais propis a les Facultats: les associacions han de tenir espais dignes a disposició a les Facultats per tal de dur a terme la seva activitat, que siguin propis i no calgui una excessiva burocràcia per a fer-los servir. Si aquest espai ja existeix, cal garantir que actualment hi poden accedir de forma segura i regular.
CONSULTA EL DOCUMENT DEL PLA DE XOC
Barcelona, a 28 de febrer de 2021