Candidatura majoritària d’estudiants de la UB

Deu mesures per un segon quadrimestre que no deixi ningú enrere

Fem-la Pública, candidatura majoritària d’estudiants de la Universitat de Barcelona, segueix defensant els drets dels estudiants perquè ningú quedi enrere. Després d’un primer quadrimestre marcat per la incertesa, la manca de presencialitat i la impossibilitat de garantir uns exàmens segurs, considerem que cal planificar amb antelació el segon quadrimestre del curs 2020-21.

En aquest sentit, proposem al Rectorat de la UB i als Departaments d’Economia i Coneixement i de Salut deu mesures per un segon quadrimestre que no deixi ningú enrere:

  1. Planificació de la docència i de les assignatures per un retorn a la presencialitat quan sigui possible: s’ha d’establir uns criteris objectius i clars perquè, un cop hagi passat la greu situació sanitària derivada de la tercera onada de la Covid-19, es pugui retornar a la presencialitat de manera segura. Som conscients que la situació és canviant i ens hem d’ajustar a la situació epidemiològica, en funció de la seva evolució. Per això, és essencial una bona ordenació de la docència que contempli, en cada un dels escenaris en què ens puguem trobar, les mesures més adients per no deixar cap estudiant enrere. 
  2. Previsió clara de la desescalada: les universitats han de ser prioritat a la desescalada, cosa que no ha passat durant el primer quadrimestre, i cal una aposta estratègica per una presencialitat segura. 
  3. Reforç del transport públic: si l’inconvenient per a la presencialitat són els desplaçaments, s’han de reduir riscos tant a la universitat com en el trajecte cap a les Facultats, amb el reforç del transport públic i de la seguretat dels viatges. A més, demanem que es tingui en compte des del començament del quadrimestre l’afectació que pot tenir la docència virtual en els títols de transport ja comprats i que s’ofereixin alternatives immediates als estudiants en aquesta situació.
  4. Garantir sempre la modalitat en línia: en cas de represa de la presencialitat, s’ha de garantir la continuïtat de la modalitat en línia perquè aquest curs, de manera excepcional, molts estudiants han optat per deixar els pisos a Barcelona i ara mateix no disposen d’una alternativa residencial. També és l’única manera de garantir el dret a l’educació als estudiants que es troben confinats. 
  5. Potenciar l’avaluació continuada de forma real: ara més que mai, hem de potenciar una avaluació continuada, real, de qualitat i adaptada a la situació que vivim. L’objectiu de l’avaluació és demostrar els coneixements adquirits i la millor forma de fer-ho és a través de la reflexió i l’esperit crític, no reproduint un coneixement memoritzat.
  6. Incorporar una perspectiva estructural de salut mental a la planificació: en aquests temps difícils, cal posar èmfasi en el suport psicològic gratuït i en la necessitat d’incorporar de manera estructural la dimensió de la salut mental de la comunitat universitària en la planificació docent i acadèmica. 
  7. Planificació per assegurar uns exàmens segurs: la modalitat d’avaluació s’ha de saber amb antelació i, en cas que sigui presencial, s’ha de garantir les mesures sanitàries adequades perquè no es torni a repetir les situacions viscudes aquest semestre. Cal que la universitat utilitzi els instruments normatius per assegurar que els exàmens es duen a terme amb totes les garanties sanitàries, docents i de qualitat. Alhora, s’ha de ser clar amb els requisits per presentar-se a la reavaluació i eliminar, sempre que sigui possible, les traves que impedeixen presentar-s’hi. 
  8. Habilitar espais per als estudiants: totes les Facultats han de deixar aules a disposició de l’estudiantat amb bona connectivitat, endolls i tots els mitjans necessaris per poder-se connectar i seguir les classes. Només així podrem combatre l’escletxa digital i garantir a tothom el dret a l’educació.
  9. Potenciar el Connecta UB per acabar amb l’escletxa digital: necessitem aprofundir i potenciar les beques Connecta-UB perquè tothom pugui seguir la docència en condicions d’igualtat, tant pel que fa a connectivitat a Internet com d’accés a mitjans informàtics. 
  10. Eleccions d’estudiants amb vot electrònic: al maig se celebraran eleccions d’estudiants per escollir els nostres representants a Consell d’Estudis, Junta de Facultat i Claustre Universitari a la UB. Des de Fem-la Pública, vam impulsar la inclusió del vot electrònic als processos electorals estudiantils a través del nou Reglament d’eleccions. Per això, demanem que s’apliqui la normativa, les eleccions es duguin a terme de forma virtual i es garanteixi la suficient difusió a tot l’estudiantat.

Barcelona, 27 de gener de 2021

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Informació bàsica respecte a protecció de dades
Responsable Fem-la Pública UB +info...
Finalitat Gestionar i moderar els teus comentaris. +info...
Legitimació Consentiment de l'interessat +info...
Destinataris Automattic Inc., EEUU per filtrar spam. +info...
Drets Accedir, rectificar i esborrar les dades, així com altres drets. +info...
Informació addicional Podeu aconseguir més informació sobre protecció de dades a la pàgina de política de privadesa.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.